9- Kardeşinin Malını
Almak için Yalan Yere Yemin Etmek
6
RAVİ’DEN 21 HADİS, TÜMÜNÜ OKU!
1. İbn Mes'ud ve Eş'as
b. Kays
- - (-)
14099 (1)- Abdullah b. Mes'ud'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kim, bir
müslümanın malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi, Allah'ın gazabına
uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu. Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) bu sözünü tasdik eden "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve
yeminlerini az bir karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı
yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmrin 77]
ayetini okudu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhin
(2673, 7445), Müslim (275), İbn Mace (2323) ve Tirmizi (3012) rivayet ettiler.
14100 (2)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Kim, bir müslümanın malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O(na kavuşur,'' Eş'as der ki: Vallahi, bu
söz benim hakkımda söylenmiştir. Benimle bir Yahudi arasında bir arazi meselesi
vardı. Bu Yahudi hakkımu inkar edince onu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e şikayet ettim. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Delilin var
mı?'' diye sorunca, ben: "Hayır" cevabını verdim.
Yahudiye: 'Temin et''
deyince, ben: "Ey Allah'ın Resulü! O zaman Yahudi yemin eder ve malımı
alır" dedim. Bunun üzerine, "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve
yeminlerini az bİr karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı
yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmran 77]
ayeti nazil oldu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
eyman 11/558 (6676) ve Müslim, eyman 1/112 (138) rivayet ettiler.
14101 (3)- Abdullah b.
Mes'üd'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kim,
bir müslümanın malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi, Allah'ın
gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu.
16177 (1)' de tekrar
edecektir.
14102 (4)- Abdullah b. Mes'üd'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kim, bir
müslümanın malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi, Allah'ın gazabına
uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu. Bu sözden sonra, "Şüphesiz,
Allah'a verdikleri sözü ve yeminlerini az bir karşılığa değişenler var ya, işte
onların ahirette bir payı yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak,
onlara bakmayacak ve onları temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap
vardır,[Al-i İmran 77] ayeti nazil oldu.
[Sahih]
14103 (5)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kim, bir müslümanın malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur" buyurdu. Eş'as der ki:
Vallahi, bu söz benim
hakkımda söylenmiştir. Benimle bir Yahudi arasında bir arazi meselesi vardı. Bu
Yahudi hakkımı inkar edince onu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
şikayet ettim. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Delilin var mı?'' diye
sorunca, ben: "Hayır" cevabını verdim. Yahudiye: ''Temin et''
deyince, ben: "Ey Allah'ın Resulü! O zaman Yahudi yemin eder ve malımı
alır" dedim. Bunun üzerine, "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve
yeminlerini az bir karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı
yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmran 77]
ayeti nazil oldu.
[Sahih]
16638 (1)'de tekrar
edilecektir.
14104 (6)- Abdullah b.
Mes'üd'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: ''Kadın, kadının vücuduna dokunup o vücudu kocasına veya erkeğe- o
kadını görüyormuşçasına anlatmasın. üç kişinin olduğu yerde iki kişi üçüncüyü
bırakıp aralarında fısıldaşmasın. Çünkü bu, üçüncü kişiyi üzer. Kim, kardeşinin
-veya bir müslümanın- malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur. '' Eş'as b. Kays, İbn
Mes'üd'un bu hadisi naklettiğini duyunca şöyle dedi: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu sözü, bir kişiyle, bir kuyu meselesinden
dolayı hasım olmamız üzerine söyledi."
[Sahih]
(Bir hadiste üç ayrı
metin geçmektedir. Hepsi de parça halinde rivayet olunmuştur. )
14105 (7)- Abdullah b. Mes'üd
der ki: ''Kim bir malı haksız yere almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde Ona kavuşur. Şu ayet bunu tasdik
etmektedir: "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve yeminlerini az bir
karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı yoktur. Allah,
kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmran 77]
Eş'as bu ayeti okuyarak çıktı ve şöyle dedi: "Bu ayet benim hakkımda nazil
oldu. Bir adam, bana ait olan bir kuyuda hak iddia edince Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında muhakeme olduk. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bana: ''Ya sen iki şahit gösterirsin, veya o yemin eder''
buyurunca: "Eğer yemin edecek olursa yalan yere yemin eder"
karşılığını verdim. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Kim bir malı haksız yere almak için yalan yere yemin ederse, o kişi, Allah'ın
gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu.
[Sahih]
14106 (8)- Ebu Vail der
ki: Eş'as b. Kays girip: "Ebu Abdirrahman size ne anlatıyor?" diye
sorunca, İbn Mes'ud'un anlattıklarını ona söylediler. Eş'as şöyle dedi: Doğru
söylüyor. Bu ayet benim hakkımda nazil oldu. Bir adamla bir arazi konusunda
anlaşmazlık vardı ve onu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e şikayet
ettim. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Delilin var mı?'' diye sorunca,
ben: "Hayır" cevabını verdim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''0 zaman adam yemin eder'' buyurunca, ben: "O zaman yemin
etsin" dedim. Bunun üzerine Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kim bir malı haksız yere almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu. Bunun üzerine,
"Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve yeminlerini az bir karşılığa
değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı yoktur. Allah, kıyamet günü
onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları temizlemeyecektir. Onlar için
elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmran 77] ayeti nazil oldu.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(138), İbn Mace (2322) ve İbnu'l-Carüd (926) rivayet ettiler.
14107 (9)- Eş'as b.
Kays'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim bir
müslümanın malını haksız yere almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın huzuruna elleri (veya hayırdan) kesilmiş olarak çıkar'' buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud
(3244, 3622) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (5960) rivayet etti.
14108 (10)- Abdullah b.
Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ''Kim, bir
kişinin -veya kardeşinin- malını almak için yalan yere yemin ederse, o kişi,
Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu. Abdullah der ki:
"Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve yeminlerini az bir karşılığa değişenler
var ya, işte onların ahirette bir payı yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla
konuşmayacak, onlara bakınayacak ve onları temizlemeyecektir. Onlar için elem
dolu bir azap vardır,[Al-i İmran 77] ayeti bunu tasdik için nazil oldu. (Ebu
Vail der ki) Eş'as ile karşılaşınca: "Abdullah bugün sıze ne
anlattı?" diye sordu. Ben: "Şunu şunu anlattı" cevabını verince:
"Bu ayet benim hakkımda nazil oldu" dedi.
[Sahih]
14109 (11)- Eş'as b.
Kays'ın bildirdiğine göre Kinde ve Hadramut'tan iki kişi, Yemen'deki bir arazi
sebebiyle Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında muhakeme oldular.
Hadramut'tan olan kişi: "Ey Allah'ın Resulü! Bu adam ve babası arazimi
gasbettiler" deyince, Kinde'li olan: "Ey Allah'ın Resulü! Bu arazi
bana babamdan miras kaldı" dedi. Hadramut'tan olan: "Ey Allah'ın
Resulü! Kindeli'nin, bu arazinin benim ve babamın arazisi olduğunu bilmediğine,
babasının bu araziyi gasbetmediğine dair yemin etmesini söyle" deyince,
Kinde'li olan yemin etmek için hazırlandı. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Herhangi bir kul -veya kişi- bir malı haksız yere almak için yalan
yere yemin ederse, Allah'ın huzuruna elleri (veya hayırdan) kesilmiş olarak
çıkar'' buyurunca, Kinde'li olan kişi: "Bu arazı onun ve babasının
arazisidir" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(3244) rivayet etti.
14110 (12)- Şakik b.
Seleme der ki: Abdullah b. Mes'ud'un bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: 'Kim, haksız yere bir müslümanın malını almak
için yalan yere yemin ederse, Allah'ın öfkesine uğramış bir şekilde O'na
kavuşur." Eş'as b. Kays gelip: "Ebu Abdirrahman size ne
anlatıyor?" diye sorunca, İbn Mes'ud'un anlattıklarını naklettik. Eş'as
şöyle dedi: "Bu hadis benim hakkımda söylenmiştir. Amcam oğullarından
biriyle, onda olan bir kuyum sebebiyle Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in yanında muhakeme olduk. Amcam oğlu, kuyunun bana ait olduğunu inkar
edince Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kuyunun sana ait olduğuna dair
delil göster veya amcan oğlu yemin eder" buyurdu. Ben: "Ey Allah'ın
Resulü! Delilim yoktur. Eğer hükmü onun yeminiyle verecek olursan, kuyum
elimden gider. Hasmım, günahkar biridir" deyince, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim bir müslümanın malını haksız yere
almak için yalan yere yemin ederse, o kişi, Allah'ın huzuruna elleri (veya
hayırdan) kesilmiş olarak çıkar. '' Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve yeminlerini az bir
karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı yoktur. Allah,
kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır"[Al-i İmran 77]
ayetini okudu.
[Sahih]
2. Adiy b. Amıra
- - (-)
14111 (1)- Reca b. Hayve
ve Urs b. Amira, Adiy'den bildiriyor: Kinde kabilesinden İmriu'l-Kays adında
bir kişi, Hadramevt'ten bir adamı, bir arazi sebebiyle Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e şikayet edince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Hadramevt'linin delil getirmesini istedi. Adam delil getiremeyince ise
İmriu'l-Kays'ın yemin etmesine hükmetti. Hadramevt'li olan: "Ey Allah'ın
Resulü! Eğer ona yemin ettirecek olursan vallahi -veya Kabe'nin rabbine yemin
olsun ki- malım gider" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Kim, haksız yere bir kardeşinin malını almak için yalan yere
yemin ederse, Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur. '' Red. der
ki: Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), "Şüphesiz, Allah'a
verdikleri sözü ve yeminlerini az bir karşılığa değişenler var ya, işte onların
ahirette bir payı yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara
bakmayacak ve onları temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap
vardır"[Al-i İmran 77] ayetini okuyunca, İmriu'l-Kays: "Ey Allah'ın
Resulü! Peki, bu araziyi bırakana ne var?" diye sorunca, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Cennet'' cevabını verdi. Bunun üzerine
İmriu'l-Kays: "Bu arazinin tamamını ona bıraktığıma şahid ol" dedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Nesai,
es-Sünenu'Z-kübra'da (5995), Taberani, M. el-Kebir 17/138 (341) ve Beyhaki
(10/44) rivayet ettiler.
Heysemi (4/178) Ahmed ve
Taberani'nin ravilerinin güvenilir olduğunu söyledi.
14112 (2)- Bu hadis
başka bir kanalla Adiy'den nakledilmiştir; ancak farklı olarak şu ibare vardır:
Cerir der ki: Eyyüb şöyle dedi -Hadisi Adiy'den duyduğumuzda beraberdik-
"Adiy, hadisi anlatırken: "Şüphesiz, Allah'a verdikleri sözü ve
yeminlerini az bir karşılığa değişenler var ya, işte onların ahirette bir payı
yoktur. Allah, kıyamet günü onlarla konuşmayacak, onlara bakmayacak ve onları
temizlemeyecektir. Onlar için elem dolu bir azap vardır'' [Al-i İmran 77]
ayeti, Urs b. Amıra hakkında nazil olmuştur. Ben, o zaman Adiy'in hadisi
anlatırken böyle dediğini hatırlamıyorum.
[Sahih]
3. İmran b. Husayn
- - (-)
14113 (1)- İmran b.
Husayn'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim
kasıtlı olarak yalan yere ''masbara'' yemini üzerine yemin ederse, Cehennemdeki
yüzüstü kalacağı yerine hazırlansın'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
3/220 (3242) ve Hakim (4/294) rivayet ettiler.
14114 (2)- İmran b.
Husayn'ın bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim
kasıtlı olarak yalan yere ''masbara'' yemini üzerine yemin ederse, Cehennemdeki
yüzüstü kalacağı yerine hazırlansın'' buyurdu.
[Sahih]
4. Ebu Sud
- - (-)
14115- Ebu Sud'un
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Müslümanın malını almak için yapılan yalan yemin, akrabalık bağlarını
koparır.''
[Zayıf]
Heysemi (6908) der ki:
"Hadisi Ahmed ve el-Mu'cemu'l-kebir'de Taberani rivayet etmiştir.
Senedinde isimsiz bir ravi bulunmaktadır."
5. Ma'kil b. Yesir
- - (-)
14116 (1)- Ma'kil b. Yesar'ın
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Müslümanın malmı almak için yalan yere yemin eden, Allah'ın gazabına
uğramış bir şekilde O'na kavuşur.''
[Hasen]
Diğer tahric: Nesai,
es-Sünenu'l-kübra'da (5976) rivayet etti.
14117 (2)- İyad Ebu
Halid der ki: Ma'kil b. Yesar'ın iki komşusu arasında anlaşmazlık vardı.
Bunlardan birisinin yemin etmesi icab edince, Ma'kil'in şöyle dediğini duydum:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Müslümanın malını almak için yalan
yere yemin eden, Allah'ın gazabına uğramış bir şekilde O'na kavuşur'' buyurdu.
[Zayıf]
6. Ebu Umame
- - (-)
14118 (1)- Ebu Umame
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kim bir müslümanın
malını almak için yalan yere yemin ederse, Allah ona Cehennemi vacip, Cenneti
de haram kılar'' buyurunca, bir adam: "Ey Allah'ın Resulü! Basit bir şey
için olsa bile mi?" diye sordu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Misvak ağacından bir çubuk için olsa bileli cevabını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim
(137) ve Nesai (8/246) rivayet ettiler.
14119 (2)- Bu hadis
başka bir kanalla nakledilmiş; ancak Ebu Abdirrahman: "Bu kişi, Ebu Umilme
el-Bahili değil, Harise oğullarına mensub Ebu Umilme el-Harisi'dir"
demiştir.
[Hasen]